ISFo

Råd fra kommunepsykologene i coronatider

Råd fra kommunepsykologene i coronatider

Kommunepsykologene i Verdal og Levanger har gått ut med et åpent brev til alle innbyggere i de to kommunene.

BRY DERE OM, men ikke ta på HVERANDRE 🙂

Åpent brev til alle verdalinger og levangsbygg fra kommunepsykologene:

Vi er i en situasjon som er uvant for oss alle, både rent praktisk og mentalt. Denne unntakstilstanden gir oss en utfordring som setter den psykiske folkehelsa under press. Dette gir oss utfordringer som samfunn og som enkeltpersoner.

Vi går inn i denne spesielle tiden med ulik bagasje. Konsekvensene vil derfor også være ulike for den enkelte. Noen familier lever nå tett sammen hele dagen, uten de faste rutinene og aktivitetene. Andre bor alene, med begrensede mulighet til å treffe andre mennesker.

For at du skal bedre mestre denne svært uvanlige livssituasjonen, gir vi deg som kommunepsykologer følgende råd:

1. Husk at du er med på norgeshistoriens viktigste dugnad

Har du mulighet til det, gjør noe for andre! Mennesket er et flokkdyr, og ensomhet gjør oss mer sårbare for å utvikle psykisk uhelse. Det er derfor viktig at du opprettholder sosial kontakt gjennom telefon og sosiale medier. Ta gjerne en ekstra telefon til andre som kan sette ekstra pris på det akkurat nå. Kanskje kan du også hjelpe noen som trenger det med praktiske oppgaver.

2. Sett deg inn i myndighetens anbefalinger

Følg med på oppdateringer fra helsemyndighetene i nyhetssendinger eller på nett. Endringer skjer raskt, også når det gjelder råd og bestemmelser fra sentralt hold. Den beste informasjonen om koronaviruset finnes på Folkehelseinstituttets hjemmesider fhi.no, samt på nettsiden helsenorge.no. Om du merker at det øker uro og stress hos deg eller dine barn, bør du imidlertid begrense tiden du bruker på å følge med på nyheter om pandemien.

3. Fyll hodet med noe annet

Husk å legge inn aktiviteter som gir pauser fra bekymringene (les bok, se film, hør musikk, pusle puslespill, ta en kjøretur, bake el.l.) Har du barn eller ungdom i hus, bør du planlegge aktiviteter tilpasset den alderen de er i.

4. Bruk kroppen

Fysisk aktivitet demper stress. Gå, løp, eller ta deg en skitur! Det trenger ikke være trening, husarbeid er også god aktivisering. Husk uansett å følge helsemyndighetenes råd med tanke på smittebegrensning.

5. Behold døgnrytmen

I unntaksperioder er det ekstra viktig å holde en noenlunde normal rytme på døgnet. Skap deg en struktur ved å sette på vekkerklokka, ha faste måltider, fokuserte jobbøkter og avsatte pauser. Lag gjerne ukes- og dagsplaner. Har du barn hjemme, bør du hjelpe dem med det samme.

6. Ha respekt for individuelle forskjeller

Det er viktig å ha respekt for at vi er ulike og reagerer forskjellig i spesielle situasjoner som den vi er inne i nå. Noen kan bli veldig engstelige, mens andre tar situasjonen med stoisk ro. Det er også normalt å ikke få reaksjoner. Vær derfor ekstra oppmerksom på hverandre. Særlig viktig er det at foreldre og andre omsorgspersoner forsøker å være sensitive for barn og ungdommers behov, og så godt de kan prøver å skille egne behov fra barnas.

Noen vil trenge mer nærhet enn vanlig, mens andre heller trenger mer alenetid når familien er samlet under karantene/sosial isolasjon over tid. Forsøk å derfor å organisere hverdagen best mulig for å ivareta de ulike behovene i familien.

Sist, men ikke minst, oppfordrer vi til å følge statsminister Erna Solbergs råd om at vi skal ta vare på hverandre, uten å ta på hverandre, i denne krevende tida.

Vennlig hilsen

Kommunepsykologene i Levanger og Verdal kommune

Kristin Hembre, Kari Hveem, Kjerstin Øye, Hilde Reitan og Karianne Framstad Holden

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

%d bloggere liker dette: